Metody komunikacji wewnętrznej w organizacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Komunikacja wewnętrzna]]</li>
<li>[[Model 360 stopni]]</li>
<li>[[Informacja zwrotna]]</li>
<li>[[Metody integracji pracowników]]</li>
<li>[[System komunikacyjny]]</li>
<li>[[Koordynacja]]</li>
<li>[[Empowerment]]</li>
<li>[[Efektywne metody komunikacji]]</li>
<li>[[Struktura sieciowa]]</li>
</ul>
}}
'''Metody komunikacji wewnętrznej''' w firmie można podzielić na kilka kategorii w zależności z czym są związane:
'''Metody komunikacji wewnętrznej''' w firmie można podzielić na kilka kategorii w zależności z czym są związane:


1. Związane z przekazywaniem informacji
1. Związane z przekazywaniem informacji
* media drukowane:  
* media drukowane:
:* wydawnictwa firmowe (biuletyn wewnętrzny, gazeta firmowa, podręcznik pracownika)
:* wydawnictwa firmowe (biuletyn wewnętrzny, gazeta firmowa, podręcznik pracownika)
:* raporty dla pracowników
:* raporty dla pracowników
:* tablice informacyjno ogłoszeniowe
:* tablice informacyjno - ogłoszeniowe
:* publikacje dla [[kadry]] zarządzającej
:* publikacje dla [[kadry]] zarządzającej
:* broszury informacyjne
:* broszury informacyjne
Linia 28: Linia 11:
:* [[Internet]], [[poczta elektroniczna]]
:* [[Internet]], [[poczta elektroniczna]]
:* radio zakładowe, infolinia
:* radio zakładowe, infolinia
<google>ban728t</google>
* media audiowizualne:
* media audiowizualne:
:* video
:* video
Linia 50: Linia 31:
* drzwi otwarte firmy
* drzwi otwarte firmy
* imprezy okolicznościowe, [[rekreacja]], kluby pracownicze"
* imprezy okolicznościowe, [[rekreacja]], kluby pracownicze"
Penc J. (2010), "Komunikacja i negocjowanie w organizacji”, Wydawnictwo Difin, Warszawa
Penc J. (2010), "Komunikacja i negocjowanie w organizacji", Wydawnictwo Difin, Warszawa
 
<google>n</google>


W organizacjach zdecydowana większość źródeł informacji potrzebnych pracownikowi do wykonywania zadań powinna znajdować się wewnątrz organizacji. Przeciętny [[pracownik]] potrzebne mu [[informacje]] powinien otrzymywać w procesie komunikacji z innymi pracownikami firmy, zwłaszcza od swojego przełożonego. Tak więc [[komunikacja wewnętrzna]] ogranicza się do dobrze znanych relacji między pracownikami firmy.
W organizacjach zdecydowana większość źródeł informacji potrzebnych pracownikowi do wykonywania zadań powinna znajdować się wewnątrz organizacji. Przeciętny [[pracownik]] potrzebne mu [[informacje]] powinien otrzymywać w procesie komunikacji z innymi pracownikami firmy, zwłaszcza od swojego przełożonego. Tak więc [[komunikacja wewnętrzna]] ogranicza się do dobrze znanych relacji między pracownikami firmy.
Linia 88: Linia 71:
* wywoływanie zaangażowania w osiąganiu celów organizacyjnych
* wywoływanie zaangażowania w osiąganiu celów organizacyjnych
6. emocyjna/ekspresyjna
6. emocyjna/ekspresyjna
* stanowi łącznik wszystkich funkcji. Daje możliwość okazywania własnego zdania i uczuć, jak zaniepokojenie, irytacja czy niespełnienie. Umożliwia to rozładowanie emocji w bezpieczny sposób w celu rozwiązania konfliktów  
* stanowi łącznik wszystkich funkcji. Daje możliwość okazywania własnego zdania i uczuć, jak zaniepokojenie, irytacja czy niespełnienie. Umożliwia to rozładowanie emocji w bezpieczny sposób w celu rozwiązania konfliktów
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Komunikacja wewnętrzna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Model 360 stopni]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Informacja zwrotna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody integracji pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System komunikacyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koordynacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Empowerment]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Efektywne metody komunikacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Struktura sieciowa]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bednarz K. (2009), ''[[Podejście procesowe]] w komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa'', Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 52, s. 23-33
<noautolinks>
* Gralak K. (2010), ''[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/PEFIM_nr_52_2010_s311.pdf Marketing wewnętrzny w praktyce zarządzania jednostek samorządu terytorialnego]'', Zeszyty naukowe, polityki europejskie, finanse i [[marketing]], nr 3
* Bednarz K. (2009), ''Podejście procesowe w komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa'', Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 52
* Gregory A., ''[[Public relations]] w praktyce'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997, s. 34-49,
* Gralak K. (2010), ''Marketing wewnętrzny w praktyce zarządzania jednostek samorządu terytorialnego'', Zeszyty Naukowe Polityki Europejskiej, nr 3
* Listwan T, ''[[Zarządzanie]] kadrami'', Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010
* Gregory A. (1997), ''Public relations w praktyce'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków
* Martyniak Z., ''[[Organizacja]] i zarządzanie'', wydanie drugie poprawione i rozszerzone, Oficyna Wydawnicza: Drukarnia ANTYKWA s.c., Kraków - Kluczbork 2001, s. 18285-289,
* Listwan T. (red.) (2010), ''Zarządzanie kadrami'', C.H. Beck, Warszawa
* Michoń F., ''Organizacja i [[kierowanie]] w przedsiębiorstwie w świetle socjologii i psychologii pracy'', wydanie trzecie rozszerzone, Wydawnictwo Książka i [[Wiedza]], Warszawa 1981, str. 81-85,
* Martyniak Z. (2001), ''Organizacja i zarządzanie'', Antykwa, Kraków-Kluczbork
* Penc J., ''Komunikacja i negocjowanie w organizacji'', Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010
* Michoń F. (1981), ''Organizacja i kierowanie w przedsiębiorstwie'', KiW, Warszawa
* Sikorski Cz., ''Zachowania ludzi w organizacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, str. 192-212,
* Penc J. (2010), ''Komunikacja i negocjowanie w organizacji'', Difin, Warszawa
* Werenowska A. (2014), ''[http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-979f366c-21cb-46b4-bb10-7dc888677280/c/75-82.pdf Zastosowanie narzędzi informatycznych w komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie]'', Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. [[Ekonomika]] i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, Nr 105, s. 75-82
* Sikorski C. (1999), ''Zachowania ludzi w organizacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Werenowska A. (2014), ''[https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-979f366c-21cb-46b4-bb10-7dc888677280/c/75-82.pdf Zastosowanie narzędzi informatycznych w komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie]'', Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, Nr 105
</noautolinks>


{{a|Edyta Łagodzińska, Julia Czerwiec}}
{{a|Edyta Łagodzińska, Julia Czerwiec}}
[[Kategoria:Metody i techniki ZZL]]
[[Kategoria:Komunikacja]]
[[Kategoria:Metody i techniki informacyjne]]
 
{{#metamaster:description|Metody komunikacji wewnętrznej w organizacji - media, komunikacja bezpośrednia i więcej. Dowiedz się, jak skutecznie komunikować się wewnętrznie.}}

Aktualna wersja na dzień 21:40, 5 sty 2024

Metody komunikacji wewnętrznej w firmie można podzielić na kilka kategorii w zależności z czym są związane:

1. Związane z przekazywaniem informacji

  • media drukowane:
  • wydawnictwa firmowe (biuletyn wewnętrzny, gazeta firmowa, podręcznik pracownika)
  • raporty dla pracowników
  • tablice informacyjno - ogłoszeniowe
  • publikacje dla kadry zarządzającej
  • broszury informacyjne
  • media elektroniczne:
  • media audiowizualne:
  • video
  • projekty
  • inne: skrzynka zażaleń, pomysłów

2. związane z komunikacją bezpośrednią:

  • formalne:
  • instrukcje pisemne
  • pisma wewnętrzne, formalne zebrania, konferencje pracownicze
  • nieformalne
  • komunikacja osobista
  • briefingi
  • konsultacje
  • odwiedzanie pracowników w miejscach pracy

3. wpływające na kształtowanie obrazu firmy w oczach pracowników

  • system identyfikacji wizualnej
  • wystawy
  • konkursy dla pracowników i ich rodzin
  • działalność charytatywna na rzecz społeczności lokalnych
  • drzwi otwarte firmy
  • imprezy okolicznościowe, rekreacja, kluby pracownicze"

Penc J. (2010), "Komunikacja i negocjowanie w organizacji", Wydawnictwo Difin, Warszawa

W organizacjach zdecydowana większość źródeł informacji potrzebnych pracownikowi do wykonywania zadań powinna znajdować się wewnątrz organizacji. Przeciętny pracownik potrzebne mu informacje powinien otrzymywać w procesie komunikacji z innymi pracownikami firmy, zwłaszcza od swojego przełożonego. Tak więc komunikacja wewnętrzna ogranicza się do dobrze znanych relacji między pracownikami firmy.

Powiązania informacyjne w grupie pracowniczej charakteryzują typy sieci komunikacyjnych H.J.Leavitt. Przedstawił on cztery warianty sieci komunikacyjnej w różnych układach: w kształcie koła, linii prostej, litery X i Y. Na podstawie wyników przeprowadzonych badań stwierdził, że jedynie metoda struktury grupy w kształcie koła daje szereg korzystnych właściwości:

  • zapewnia członkom grupy najwyższy stopień swobodnego działania,
  • stwarza najmniejszą potrzebę powołania formalnego kierownika grupy, a także najmniejsze prawdopodobieństwo pojawienia się kierownika nieformalnego,
  • wprowadza najmniejsze skostnienie organizacji,
  • najrzadziej występuje w nim poczucie zepchnięcia na peryferie organizacyjne.

Inne najbardziej efektywne sposoby komunikacji oraz praktyczne wskazówki to:

  • Metoda twarzą w twarz - użyteczna w bezpośrednim zarządzaniu jako naczelna metoda komunikacji
  • Zatrudnienie specjalistów ds. komunikacji - zarówno na początku, jak i końcu danego procesu; pomaga zidentyfikować informacje, dostarczyć je w odpowiedni sposób do docelowych odbiorców i uzyskać od nich informacje zwrotne,
  • Wyjaśnienie załodze zasad - zapoznanie zespołu z zasadami efektywnej komunikacji i wspólne opracowanie schematu przekazywania informacji,
  • Określenie i ogłoszenie pozytywnych zmian - dotyczy tego rodzaju zmian, które będą rezultatem właściwej komunikacji,
  • Koordynowanie czasu komunikacji z personelem w różnych zespołach celu uniknięcia demoralizujących plotek rozsiewanych przed formalnym oświadczeniem,
  • Brak spekulacji - metoda ta prowadzi do zmniejszenia niepewności wśród personelu,
  • Zapewnianie ludziom wystarczającej ilości czasu na wypowiedź - istotne jest jej stosowanie bez względu na poruszane kwestie, zezwolenie na swobodne wyrażanie opinii,
  • Komunikowanie się z zespołem w sposób jasny, uczciwy i konsekwentny: nie unikanie drażliwych tematów, stawianie wszystkich problemów otwarcie, przekazywanie informacji powinno być maksymalnie uproszczone i łatwe do zapamiętania,
  • Tworzenie nowych nośników komuniacji
  • Tworzenie komórek komunikacji wewnętrznej
  • Struktury partycypacyjne: grupy dyskusyjne, spotkania oceniające, koła jakości, grupy postępu,

TL;DR

Artykuł omawia różne metody komunikacji wewnętrznej w firmach, takie jak media drukowane, elektroniczne i audiowizualne, komunikacja bezpośrednia oraz działania wpływające na kształtowanie obrazu firmy w oczach pracowników. Wskazuje również najbardziej efektywne sposoby komunikacji, takie jak metoda twarzą w twarz, zatrudnienie specjalistów ds. komunikacji i określanie zasad. Omawia też funkcje komunikacji w organizacji, takie jak informacyjna, instruktażowa, kontrolna, motywacyjna i emocyjna.

Funkcje komunikacji w organizacji

1. informacyjna

  • zapewnienie informacji niezbędnych do rozstrzygnięcia decyzji i koordynowaniu działań

2. instruktażowa

  • wydawanie poleceń i wyjaśnianie jakie kroki, kto i kiedy podjąć w celu osiągnięcia zamierzonych celów

3. integracyjna

  • integrowanie wszystkich jednostek organizacyjnych w jedną spójną całość przez prawidłową synchronizację pewnych działań. Duże znaczenie mają w tym wypadku procesy socjalizacji społecznej i asymilacji zawodowej

4. kontrolna

  • konkretyzowanie działań, władzy, odpowiedzialności pozwalające na kontrolowanie. Sprawdzenie efektywności wykonywanych zadań, dostarczenie informacji zwrotnej o uzyskanych wynikach tejże oceny oraz zastosowanie odpowiednich poprawek

5. motywacyjna

  • wywoływanie zaangażowania w osiąganiu celów organizacyjnych

6. emocyjna/ekspresyjna

  • stanowi łącznik wszystkich funkcji. Daje możliwość okazywania własnego zdania i uczuć, jak zaniepokojenie, irytacja czy niespełnienie. Umożliwia to rozładowanie emocji w bezpieczny sposób w celu rozwiązania konfliktów


Metody komunikacji wewnętrznej w organizacjiartykuły polecane
Komunikacja wewnętrznaModel 360 stopniInformacja zwrotnaMetody integracji pracownikówSystem komunikacyjnyKoordynacjaEmpowermentEfektywne metody komunikacjiStruktura sieciowa

Bibliografia

  • Bednarz K. (2009), Podejście procesowe w komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 52
  • Gralak K. (2010), Marketing wewnętrzny w praktyce zarządzania jednostek samorządu terytorialnego, Zeszyty Naukowe Polityki Europejskiej, nr 3
  • Gregory A. (1997), Public relations w praktyce, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków
  • Listwan T. (red.) (2010), Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa
  • Martyniak Z. (2001), Organizacja i zarządzanie, Antykwa, Kraków-Kluczbork
  • Michoń F. (1981), Organizacja i kierowanie w przedsiębiorstwie, KiW, Warszawa
  • Penc J. (2010), Komunikacja i negocjowanie w organizacji, Difin, Warszawa
  • Sikorski C. (1999), Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Werenowska A. (2014), Zastosowanie narzędzi informatycznych w komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, Nr 105


Autor: Edyta Łagodzińska, Julia Czerwiec