Portal moze zapisywać w przeglądarce uzytkownika informacje związane z logowaniem oraz statystykami oglądalności. Jeśli nie zgadzasz się z tym, opuść stronę.

Metody komunikacji wewnętrznej w organizacji

Z Encyklopedia Zarządzania
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania


[edytuj] Definicja

Komunikacja (z łac. communicare = dzielić się) dwustronny proces polegający na dzieleniu się informacją, który wymaga zarówno słuchania, jak i mówienia, bądź też użycia wizualnych symboli powodujących znaczenie u słuchacza. Klasyfikacja informacji, którymi się dzielimy obejmuje 3 kategorie:

  • Wspólna - daje poczucie dumy i przynależności.
  • Kaskadowa - informowanie o zadaniach.
  • Osobista - motywacja z dnia na dzień.

Komunikacja w przedsiębiorstwie obejmuje:

  • Informację operacyjną.
  • Systemy informacji tradycyjnej lub skomputeryzowanej.
  • Komunikację wewnętrzną.
  • Komunikację zewnętrzną.
  • Nieformalną wymianę informacji.

Dobra komunikacja jest ważnym czynnikiem motywującym. Spaja zespoły, daje poczucie dumy z pracy dla firmy i zachęca ludzi do zwiększania wysiłku.

[edytuj] Cele i metody

Cele komunikacji wewnętrznej

  • uwrażliwienie załogi na zadania przedsiębiorstwa
  • tworzenie ducha współpracy
  • wzmacnianie spójności.
  • ustalanie klimatu zaufania


Metody komunikacji wewnętrznej W organizacjach zdecydowana większość źródeł informacji potrzebnych pracownikowi do wykonywania zadań powinna znajdować się wewnątrz organizacji. Przeciętny pracownik potrzebne mu informacje powinien otrzymywać w procesie komunikacji z innymi pracownikami firmy, zwłaszcza od swojego przełożonego. Tak więc komunikacja wewnętrzna ogranicza się do dobrze znanych relacji między pracownikami firmy.

Do sposobów uzyskiwania i przekazywania informacji o strukturze przedsiębiorstwa oraz jego aktualnej sytuacji można zaliczyć:

Powiązania informacyjne w grupie pracowniczej charakteryzują typy sieci komunikacyjnych H.J.Leavitt. Przedstawił on cztery warianty sieci komunikacyjnej w różnych układach: w kształcie koła, linii prostej, litery X i Y. Na podstawie wyników przeprowadzonych badań stwierdził, że jedynie metoda struktury grupy w kształcie koła daje szereg korzystnych właściwości:

Inne najbardziej efektywne sposoby komunikacji oraz praktyczne wskazówki to:

[edytuj] Bibliografia

Autor: Edyta Łagodzińska

Oceń treść artykułu

Aktualna ocena artykułu: 63/100 (głosów: 22)
 Musisz włączyć JavaScript, aby głosować

Źródło „http://mfiles.pl/pl/index.php?title=Metody_komunikacji_wewn%C4%99trznej_w_organizacji&oldid=16230
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
encyklopedia
Narzędzia
W innych językach