Metody komunikacji wewnętrznej w organizacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''Metody komunikacji wewnętrznej''' w firmie można podzielić na kilka kategorii w zależności z czym są związane:
'''Metody komunikacji wewnętrznej''' w firmie można podzielić na kilka kategorii w zależności z czym są związane:


1. Związane z przekazywaniem informacji
1. Związane z przekazywaniem informacji
* media drukowane:  
* media drukowane:
:* wydawnictwa firmowe (biuletyn wewnętrzny, gazeta firmowa, podręcznik pracownika)
:* wydawnictwa firmowe (biuletyn wewnętrzny, gazeta firmowa, podręcznik pracownika)
:* raporty dla pracowników
:* raporty dla pracowników
Linia 88: Linia 86:
* wywoływanie zaangażowania w osiąganiu celów organizacyjnych
* wywoływanie zaangażowania w osiąganiu celów organizacyjnych
6. emocyjna/ekspresyjna
6. emocyjna/ekspresyjna
* stanowi łącznik wszystkich funkcji. Daje możliwość okazywania własnego zdania i uczuć, jak zaniepokojenie, irytacja czy niespełnienie. Umożliwia to rozładowanie emocji w bezpieczny sposób w celu rozwiązania konfliktów  
* stanowi łącznik wszystkich funkcji. Daje możliwość okazywania własnego zdania i uczuć, jak zaniepokojenie, irytacja czy niespełnienie. Umożliwia to rozładowanie emocji w bezpieczny sposób w celu rozwiązania konfliktów


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bednarz K. (2009), ''[[Podejście procesowe]] w komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa'', Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 52, s. 23-33
<noautolinks>
* Gralak K. (2010), ''[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/PEFIM_nr_52_2010_s311.pdf Marketing wewnętrzny w praktyce zarządzania jednostek samorządu terytorialnego]'', Zeszyty naukowe, polityki europejskie, finanse i [[marketing]], nr 3
* Bednarz K. (2009), ''Podejście procesowe w komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa'', Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 52, s. 23-33
* Gregory A., ''[[Public relations]] w praktyce'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997, s. 34-49,
* Gralak K. (2010), ''Marketing wewnętrzny w praktyce zarządzania jednostek samorządu terytorialnego'', Zeszyty naukowe, polityki europejskie, finanse i marketing, nr 3
* Listwan T, ''[[Zarządzanie]] kadrami'', Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010
* Gregory A., ''Public relations w praktyce'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997, s. 34-49
* Martyniak Z., ''[[Organizacja]] i zarządzanie'', wydanie drugie poprawione i rozszerzone, Oficyna Wydawnicza: Drukarnia ANTYKWA s.c., Kraków - Kluczbork 2001, s. 18285-289,
* Listwan T, ''Zarządzanie kadrami'', Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010
* Michoń F., ''Organizacja i [[kierowanie]] w przedsiębiorstwie w świetle socjologii i psychologii pracy'', wydanie trzecie rozszerzone, Wydawnictwo Książka i [[Wiedza]], Warszawa 1981, str. 81-85,
* Martyniak Z., ''Organizacja i zarządzanie'', wydanie drugie poprawione i rozszerzone, Oficyna Wydawnicza: Drukarnia ANTYKWA s.c., Kraków - Kluczbork 2001, s. 18285-289
* Michoń F., ''Organizacja i kierowanie w przedsiębiorstwie w świetle socjologii i psychologii pracy'', wydanie trzecie rozszerzone, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1981, str. 81-85
* Penc J., ''Komunikacja i negocjowanie w organizacji'', Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010
* Penc J., ''Komunikacja i negocjowanie w organizacji'', Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010
* Sikorski Cz., ''Zachowania ludzi w organizacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, str. 192-212,
* Sikorski Cz., ''Zachowania ludzi w organizacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, str. 192-212
* Werenowska A. (2014), ''[http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-979f366c-21cb-46b4-bb10-7dc888677280/c/75-82.pdf Zastosowanie narzędzi informatycznych w komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie]'', Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. [[Ekonomika]] i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, Nr 105, s. 75-82
* Werenowska A. (2014), ''[http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-979f366c-21cb-46b4-bb10-7dc888677280/c/75-82.pdf Zastosowanie narzędzi informatycznych w komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie]'', Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, Nr 105, s. 75-82
</noautolinks>


{{a|Edyta Łagodzińska, Julia Czerwiec}}
{{a|Edyta Łagodzińska, Julia Czerwiec}}

Wersja z 22:50, 27 paź 2023

Metody komunikacji wewnętrznej w organizacji
Polecane artykuły

Metody komunikacji wewnętrznej w firmie można podzielić na kilka kategorii w zależności z czym są związane:

1. Związane z przekazywaniem informacji

  • media drukowane:
  • wydawnictwa firmowe (biuletyn wewnętrzny, gazeta firmowa, podręcznik pracownika)
  • raporty dla pracowników
  • tablice informacyjno – ogłoszeniowe
  • publikacje dla kadry zarządzającej
  • broszury informacyjne
  • media elektroniczne:
  • media audiowizualne:
  • video
  • projekty
  • inne: skrzynka zażaleń, pomysłów

2. związane z komunikacją bezpośrednią:

  • formalne:
  • instrukcje pisemne
  • pisma wewnętrzne, formalne zebrania, konferencje pracownicze
  • nieformalne
  • komunikacja osobista
  • briefingi
  • konsultacje
  • odwiedzanie pracowników w miejscach pracy

3. wpływające na kształtowanie obrazu firmy w oczach pracowników

  • system identyfikacji wizualnej
  • wystawy
  • konkursy dla pracowników i ich rodzin
  • działalność charytatywna na rzecz społeczności lokalnych
  • drzwi otwarte firmy
  • imprezy okolicznościowe, rekreacja, kluby pracownicze"

Penc J. (2010), "Komunikacja i negocjowanie w organizacji”, Wydawnictwo Difin, Warszawa

W organizacjach zdecydowana większość źródeł informacji potrzebnych pracownikowi do wykonywania zadań powinna znajdować się wewnątrz organizacji. Przeciętny pracownik potrzebne mu informacje powinien otrzymywać w procesie komunikacji z innymi pracownikami firmy, zwłaszcza od swojego przełożonego. Tak więc komunikacja wewnętrzna ogranicza się do dobrze znanych relacji między pracownikami firmy.

Powiązania informacyjne w grupie pracowniczej charakteryzują typy sieci komunikacyjnych H.J.Leavitt. Przedstawił on cztery warianty sieci komunikacyjnej w różnych układach: w kształcie koła, linii prostej, litery X i Y. Na podstawie wyników przeprowadzonych badań stwierdził, że jedynie metoda struktury grupy w kształcie koła daje szereg korzystnych właściwości:

  • zapewnia członkom grupy najwyższy stopień swobodnego działania,
  • stwarza najmniejszą potrzebę powołania formalnego kierownika grupy, a także najmniejsze prawdopodobieństwo pojawienia się kierownika nieformalnego,
  • wprowadza najmniejsze skostnienie organizacji,
  • najrzadziej występuje w nim poczucie zepchnięcia na peryferie organizacyjne.

Inne najbardziej efektywne sposoby komunikacji oraz praktyczne wskazówki to:

  • Metoda twarzą w twarz - użyteczna w bezpośrednim zarządzaniu jako naczelna metoda komunikacji
  • Zatrudnienie specjalistów ds. komunikacji - zarówno na początku, jak i końcu danego procesu; pomaga zidentyfikować informacje, dostarczyć je w odpowiedni sposób do docelowych odbiorców i uzyskać od nich informacje zwrotne,
  • Wyjaśnienie załodze zasad - zapoznanie zespołu z zasadami efektywnej komunikacji i wspólne opracowanie schematu przekazywania informacji,
  • Określenie i ogłoszenie pozytywnych zmian - dotyczy tego rodzaju zmian, które będą rezultatem właściwej komunikacji,
  • Koordynowanie czasu komunikacji z personelem w różnych zespołach celu uniknięcia demoralizujących plotek rozsiewanych przed formalnym oświadczeniem,
  • Brak spekulacji - metoda ta prowadzi do zmniejszenia niepewności wśród personelu,
  • Zapewnianie ludziom wystarczającej ilości czasu na wypowiedź - istotne jest jej stosowanie bez względu na poruszane kwestie, zezwolenie na swobodne wyrażanie opinii,
  • Komunikowanie się z zespołem w sposób jasny, uczciwy i konsekwentny: nie unikanie drażliwych tematów, stawianie wszystkich problemów otwarcie, przekazywanie informacji powinno być maksymalnie uproszczone i łatwe do zapamiętania,
  • Tworzenie nowych nośników komuniacji
  • Tworzenie komórek komunikacji wewnętrznej
  • Struktury partycypacyjne: grupy dyskusyjne, spotkania oceniające, koła jakości, grupy postępu,

TL;DR

Artykuł omawia różne metody komunikacji wewnętrznej w firmach, takie jak media drukowane, elektroniczne i audiowizualne, komunikacja bezpośrednia oraz działania wpływające na kształtowanie obrazu firmy w oczach pracowników. Wskazuje również najbardziej efektywne sposoby komunikacji, takie jak metoda twarzą w twarz, zatrudnienie specjalistów ds. komunikacji i określanie zasad. Omawia też funkcje komunikacji w organizacji, takie jak informacyjna, instruktażowa, kontrolna, motywacyjna i emocyjna.

Funkcje komunikacji w organizacji

1. informacyjna

  • zapewnienie informacji niezbędnych do rozstrzygnięcia decyzji i koordynowaniu działań

2. instruktażowa

  • wydawanie poleceń i wyjaśnianie jakie kroki, kto i kiedy podjąć w celu osiągnięcia zamierzonych celów

3. integracyjna

  • integrowanie wszystkich jednostek organizacyjnych w jedną spójną całość przez prawidłową synchronizację pewnych działań. Duże znaczenie mają w tym wypadku procesy socjalizacji społecznej i asymilacji zawodowej

4. kontrolna

  • konkretyzowanie działań, władzy, odpowiedzialności pozwalające na kontrolowanie. Sprawdzenie efektywności wykonywanych zadań, dostarczenie informacji zwrotnej o uzyskanych wynikach tejże oceny oraz zastosowanie odpowiednich poprawek

5. motywacyjna

  • wywoływanie zaangażowania w osiąganiu celów organizacyjnych

6. emocyjna/ekspresyjna

  • stanowi łącznik wszystkich funkcji. Daje możliwość okazywania własnego zdania i uczuć, jak zaniepokojenie, irytacja czy niespełnienie. Umożliwia to rozładowanie emocji w bezpieczny sposób w celu rozwiązania konfliktów

Bibliografia

  • Bednarz K. (2009), Podejście procesowe w komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 52, s. 23-33
  • Gralak K. (2010), Marketing wewnętrzny w praktyce zarządzania jednostek samorządu terytorialnego, Zeszyty naukowe, polityki europejskie, finanse i marketing, nr 3
  • Gregory A., Public relations w praktyce, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997, s. 34-49
  • Listwan T, Zarządzanie kadrami, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010
  • Martyniak Z., Organizacja i zarządzanie, wydanie drugie poprawione i rozszerzone, Oficyna Wydawnicza: Drukarnia ANTYKWA s.c., Kraków - Kluczbork 2001, s. 18285-289
  • Michoń F., Organizacja i kierowanie w przedsiębiorstwie w świetle socjologii i psychologii pracy, wydanie trzecie rozszerzone, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1981, str. 81-85
  • Penc J., Komunikacja i negocjowanie w organizacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010
  • Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, str. 192-212
  • Werenowska A. (2014), Zastosowanie narzędzi informatycznych w komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, Nr 105, s. 75-82


Autor: Edyta Łagodzińska, Julia Czerwiec